wtorek, 31 stycznia 2012

Podsumowanie 2011 - hardcore/metalcore

Czas najwyższy na podsumowanie najważniejszej dla mnie mieszanki muzycznej - czyli metalcore/hardcore, albo hardcore/metalcore jeśli ktoś woli. Zdecydowana większość albumów, których słuchałem w 2011 roku obracała się właśnie w wymienionych wcześniej gatunkach. Nie zawsze były to typowe metalcore'owe wydawnictwa - część z nich to różnorakie połączenia metalu z hardcorem. W każdym razie ubiegły rok obfitował w naprawdę interesujące pozycje, które dotyczyły mariażu hardcore'a z metalem.


W 2011 roku dość mocno skupiałem się na gatunku christian metalcore - oczywiście część z kapel znałem już wcześniej, ale słysząc jeden świetny album w tej odmianie metalcore'a starałem się drążyć temat nieco głębiej. Dzięki temu dotarłem do Sleeping Giant, czyli numeru jeden w moim zestawieniu. Pamiętam, że ta kapela nigdy wcześniej mnie specjalnie nie interesowała - stawiałem ich na równi ze średniakami, których słuchałem raz, albo dwa. Co tu dużo pisać - "Kingdom Days In An Evil Age" na tyle wbiło mi się do głowy, że zamiotło wszystkie pozostałe albumy. Ale to nie jedyny przedstawiciel chrześcijańskiego nurtu w poniższym zestawieniu - należą do niego również Onward To Olympas i A Plea For Purging. Obydwa albumy świetne, chociaż ta druga kapela nieco słabiej niż w 2010 roku. Pozostałych albumów z "dziesiątki" chyba nie trzeba przedstawiać. Trap Them zniszczyli mnie kompletnie, świetne granie, które wyróżnia się dość mocno na tle innych mieszanej hardcore'owych. Casey Jones to obowiązkowy przedstawiciel nurtu sXe hardcore, który od samego początku roku (premiera "I Hope We're Not The Last" miała miejsce w styczniu) był moim faworytem, ale jednak znalazł się dopiero na trzeciej pozycji. Born Osiris nagrali ponownie świetny album - tym razem jednak mam wrażenie, że prześcignęli samych siebie i podnieśli bardzo wysoko poprzeczkę w kategorii progressive metalcore. The Devils Wear Prada również zabłysnęli bardzo mocno, praktycznie ich nowe wydawnictwo nie ma żadnych słabych momentów, a kawałek "R.I.T." nie chce mi wyjść z głowy. O Onward To Olympas już wspominałem - w 2010 roku ich album "This World Is Not My Home" znalazł się na czwartym miejscu, tym razem konkurencja była chyba jednak silniejsza, dlatego ich nowe wydawnictwo znalazło się o oczko niżej. Oczywiście nie ma tutaj mowy o słabszym materiale, bo według mnie ta formacja rozwija się w dobrym kierunku, co słychać po zawartości "The War Within Us". August Burns Red narobili sobie u mnie plusów albumem "Constellations" z 2009 roku, więc na ich nowy materiał wyczekiwałem mocno ściskając kciuki. Oczywiście okazało się, że było to zbędne, bo "Leveler" jest zdecydowanie lepszy niż "Constellations". The Crimson Aramada poznałem przy okazji "Guardians", ale był to album zaledwie przyzwoity. Kompletnie niewyróżniający się z tłumu podobnych wydawnictw. Natomiast na "Conviction" to już zupełnie inna bajka. Kapela nagle dostała kopa, z jej muzyki wreszcie płynie duża dawka energii, a kompozycje się nie zlewają w jeden nijaki twór. Duży postęp i oby tak dalej. Lionheart wcześniej nie znałem, kapela swoim ciekawym podejściem do tematu łączenia hardcore'a z metalem zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie. Panowie zachowali w swojej muzyce przewagę hardcore'a i zastosowali zaledwie elementy metalu, dzięki czemu raczej pod metalcore nie śmiałbym ich podpinać. Na koniec A Plea For Purging ze swoim nowym materiałem. Tym razem już nie tak wysoko jak w latach 2009 i 2010, ale to kwestia zbyt dużego kombinatorstwa ze strony muzyków. A może po prostu wymyślona przez nich formuła na granie powoli się zużywa? Oby nie.

Niestety nie mogłem sobie odmówić rozszerzenia top 10 do top 30, wszak hardcore/metalcore to mój konik.

01. Sleeping Giant - Kingdom Days In An Evil Age

02. Trap Them - Darker Handcraft

03. Casey Jones - I Hope We're Not The Last

04. Born Of Osiris - The Discovery

05. The Devil Wears Prada - Dead Throne

06. Onward To Olympas - The War Within Us

07. August Burns Red - Leveler

08. The Crimson Armada - Conviction

09. Lionheart - Built on Struggle

10. A Plea For Purging - The Life and Death of A Plea for Purging

-------------------------------------------------------------

11. The Greenery - Spit and Argue
12. The Warrior - See How You Are
13. The Ghost Of A Campaigner - Anthropomorphic
14. This Is Hell - Black Mass
15. Anorak - Sick
16. Dead And Divine - Antimacy
17. Texas In July - One Reality
18. The Air I Breathe - Great Faith In Fools
19. Unearth - Darkness In The Light
20. Times Of Grace - The Hymn of a Broken Man
21. Betrayal - Abandonment
22. Pergamum - The Promise
23. Of Mice And Men - The Flood
24. We Cames As Romans - Understanding What We've Grown to Be
25. Hands - Give Me Rest
26. The Great Comission - Heavy Worship
27. Across The Sun - Before The Night Takes Us
28. Saving Grace - The King is Coming
29. As Hell Retreats - Volition
30. Century - Red Giant

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz